Syksy saapui – pidä huolta ravitsemustilastasi

Nyt se on myönnettävä: syksy on täällä. Jotta saisit mahdollisimman paljon irti raikkaasta ulkoilusäästä ja paukut riittäisivät kesän jälkeen taas rullaamaan lähteneen arjen pyörittämiseen, on aika kurkata ruokakaappeihin.

Ilmojen viiletessä ja flunssakauden hengittäessä niskaan, on erittäin tärkeää sekä panostaa riittävään lepoon että muistaa syödä monipuolisesti. Mitä värikkäämpi lautanen, sen parempi. Jotta varmistat jaksamisen ja virkeyden syksyn kiireissä, on muutama ravintolisä useimmille meistä tarpeen. Elimistön vastustuskykyyn yhdistetään yleensä seuraava kolmen kombo: D-vitamiini, C-vitamiini sekä sinkki.

 

D-vitamiini

Muistathan pian täydentää ruokavaliotasi vähintäänkin D-vitamiinilisällä, auringosta kun emme Suomen leveysasteilla deetä näin pimeään aikaan saa. D-vitamiini imeytyy parahiten öljyssä olevana kapselina, kyseessä kun on rasvaliukoinen vitamiini. Ravinnosta D-vitamiinia saa syömällä rasvaista kalaa (esim. lohi) tai kalanmaksaöljyä, D-vitaminoituja elintarvikkeita (esim. maito ja kauramaito), maksaa ja sieniä. D-vitamiinia on kuitenkin lähes mahdotonta saada pimeimpään aikaan tarpeeksi ravinnosta, joten lisä on tarpeen.

C-vitamiini

Riittävä C-vitamiininsaanti torjuu väsymystä sekä tukee vastustuskykyä sen joutuessa koetukselle flunssakauden jyllätessä. C-vitamiini on myös edellytys raudan imeytymiselle, joka edesauttaa arjessa jaksamista entisestään. C-vitamiinia saat ravinnosta syömällä monipuolisesti vihanneksia, hedelmiä ja marjoja.

 

Sinkki

Tutkimusten mukaan sinkin imeskely lyhentää flunssan kestoa, mikäli se otetaan heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua. Näin ollen sinkkitableteista voi olla apua vastustuskyvyn tukemisessa. Ruokavaliossa suomalaisten tärkeimmät sinkin lähteet ovat viljat, liha ja maitotuotteet.

 

Nyt jos koskaan olisi tärkeää saada päivittäinen 500 gramman kasvistensyöntisuositus täyttymään. Kuulostaako mahdottomalta? Yksi ylivoimainen keino tankata niin vihanneksia, marjoja kuin hedelmiäkin – helposti imeytyvässä muodossa – ovat smoothiet! Smoothiet ovat nopeita ja käteviä valmistaa ja ne toimivat myös erinomaisena välipalana. Smoothiesta saa helposti tehtyä myös täysipainoisen aterian ”korvaajan”, lisäämällä sekaan proteiinia (esim. rahka, jogurtti, proteiinijauhe) ja hyvää, pehmeää rasvaa (esim pähkinät, siemenet, kookosöljy, avokado, soijalesitiini). Smoothie päivässä voi muun muassa helpottaa väsymystä, ummetusta, tasoittaa verensokeria sekä parantaa keskittymiskykyä ja mielialaa. Smoothie on helppo ottaa evääksi (esim. kannelliseen muovikuppiin tehtynä) ja näin voit nauttia päivän vitamiini- ja antioksidanttiannoksesi herkullisessa muodossa missä ja milloin haluat. Smoothien tekemiseen tarvitset joko tehosekoittimen tai sauvasekoittimen. Raaka-aineissa on vain mielikuvitus rajana! Alla esimerkki energisoivasta smoothiesta, johon on lisätty sekä proteiinia että hyvää rasvaa – tämä käy jopa pääateriasta!

 

Syksyinen tehosmoothie

  • Banaani
  • Punajuuri
  • Vadelma
  • Sitruuna
  • Vesi
  • Mantelivoi
  • Kaurahiutale
  • Egg white powder
  • Päällä granolaa, kookoshiutaleita ja chian siemeniä

Immuniteetti kiittää!

 

Jos nuupahtanut olo ei parane lepäämällä ja yksilöllinen ravitsemustilasi mietityttää, ole rohkeasti yhteydessä ravintovalmentajaamme Niinaan (niina@prehealth.fi) juuri sinun tilanteesi parantamiseksi.

Jätä kommentti

tutustumistarjous

Varaa itsellesi testitreeni valmentajan kanssa hintaan 35€

Normaalisti 129€