Ruokailutottumukset kestävälle pohjalle – realistinen tavoite vai markkinamiesten sanahelinää?

Uskon, että lähes kaikki kokevat jonkinasteista helpotusta siitä, että vuosi 2020 on pian muisto vain. Se, minkä sorttisia haasteita meistä kukin on kohdannut, vaihtelee. Monilla haasteet liittyvät ruokailutottumuksiin ja toiveet niiden parantamiseen. Kenties etätyöt toivat mukanaan muutaman lisäkilon vyötärölle, syöminen muuttui yksipuoliseksi tai olo kehossa tuntuu muuten vain tukkoiselta. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä se on merkki terveistä kehon antamista signaaleista: kurssia tulee muuttaa. Jos olet hukassa sen suhteen, miten, olet saapunut oikeaan paikkaan.

Vuoden vaihtuminen tuo aina mukanaan uuden alun tunnun. Mitä, jos lähtökohdat uusille tavoitteillesi olisivat kerrankin kestävällä pohjalla? Jotta tavoitteisiin voi yltää, on tehtävä selkeä ja mahdollisimman konkreettinen toimintasuunnitelma välietappeineen. Pienet onnistumiset matkan varrella tuovat onnistumisen kokemuksia ja motivoivat jatkamaan – näin sinun ei tarvitse potea riittämättömyydentunnetta ja epätoivoa liian suuren palan haukkaamisesta kerralla. Mikäli tavoitteet liittyvät kehoosi, on myöskin täysi mahdottomuus saada pikavoittoja; kehon muutoksilla on edellytykset tapahtua kehon itse sanelemaan tahtiin. Fysiologiaa vastaan on turha taistella, mutta sen kanssa voi paiskata kättä ja toimia yhteispelissä.

 

Vältä äkkiliikkeitä

 

Internet on täynnä pikavoittoja mainostavia metodeita, joissa muutoksen luvataan tapahtuvan ennätysajassa. Älä haksahda näihin lupauksiin, sillä ne eivät yksinkertaisesti toimi. Mielemme vastustaa liian nopeita äkkiliikkeitä, vaikka nopeat tulokset periaatteessa (ja ymmärrettävästi) voivat houkuttimena toimiakin. Kun tietoinen, rationaalinen mieli on alitajunnan kanssa vastatusten, vie alitajunta pitkällä tähtäimellä voiton ja palaat vanhoihin käyttäytymismalleihin. Jos ruokailutottumuksia muutettaessa muutokset ovat liian radikaaleja ja esimerkiksi energiavaje kasvaa liian suureksi, iskevät kehon evoluution myötä muokkautuneet signaalit päälle, yleensä sokerinhimon ja ylensyönnin muodossa. Kyse ei ole itsekurin puuttumisesta tai mielen heikkoudesta, vaan puhtaasti siitä, miten ihmiskeho on suunniteltu toimimaan energiavajeen uhatessa. Tästä syystä askel askelta tapahtuva, uusia tapoja alitajuntaan aikaansaava muutos on kestävä muutos.

 

Kestävän muutokset vaiheet

Kestävä muutos sisältää yleensä useampia vaiheita, joiden aikana uudet tavat tulevat tutuiksi ja lopulta automatisoituvat. Tavoitteena on siis saavuttaa tilanne, jossa uudet tavat tulevat ns. selkärangasta, jolloin niiden ajattelemiseen ei tarvitse enää uhrata ylimääräistä energiaa. Kestävän muutoksen vaiheet voidaan jakaa harkinta-, toteutus- ja ylläpitovaiheeseen.

Harkintavaiheessa todetaan nykytilanteen olevan kestämätön ja punnitaan muutoksen hyviä ja huonoja puolia. Jotta harkintavaiheesta päästään eteenpäin, tulee se hetki, jolloin siirrytään epämukavuusalueelle – hetkeksi. Tämä on vaiheista vaikein, päästä mentaalisen kynnyksen yli matkalle kohti parempaa oloa. Jos olet ollut nykytilanteessa jo pitkään, on huonosta olosta saattanut tulla sinulla normaalitila, etkä osaa kuvitella, miten hyvä olosi voisi parhaassa tapauksessa ollakaan! Tässä kohtaa tarvitaan eniten sitkeyttä.

Toteutusvaiheessa opetellaan uusia, parempia tapoja. Tässä kohtaa on erittäin tärkeää edetä tarpeeksi pienin askelin, tärkeimmästä asiasta aloittaen. Mikä kenellekin on se akilleenkantapää, vaihtelee. Liian suuri määrä muutoksia kerralla on yleensä tuomittu epäonnistumaan, johtaen itsesyytöksiin ja ”hanskojen lyömiseen tiskiin”. Kukaan ei ole superihminen, joten maltti on valttia. Kun alat nähdä ja tuntea muutokset niin olossasi kuin peilikuvassasikin, kasvaa motivaatio ylläpitää uutta elämäntyyliä. Motivaatio tulee siis tekemällä, ei taikasauvan iskusta – luota prosessiin!

Ylläpitovaiheeseen päästyäsi ovat uudet tavat siirtyneet osaksi päivittäisiä rutiinejasi, eikä niille tarvitse enää uhrata yhtä paljon aikaa tai energiaa. Osaat koostaa aterian niin lounasbuffetissa, ystävän häissä kuin tien päällä huoltoasemallakin. Ylläpitovaiheessa on mahdollista myös herkutella toteutusprosessia enemmän ja ottaa vieläkin löysemmin rantein, sillä kroppa ei hevillä luovu saavutetusta tilasta. Esim. lihottaminen voi olla yhtä vaikeaa kuin laihduttaminenkin. Tässä vaiheessa voit onnitella itseäsi alitajuntasi onnistuneesta muokkaamisesta ja nauttia elämästä täysin rinnoin.

Varaudu ”repsahduksiin”

Koska elämä ei ole lineaarista voittokulkua ja juhlat, tapaamiset sekä erinäiset poikkeustilat ovat osa elämää, ei syöminenkään voi päivästä toiseen olla säännönmukaisen säntillistä – eikä tarvitse! Normiruokavaliosta poikkeava syöminen on täysin ok ja tekee aineenvaihdunnalle jopa hyvää satunnaisesti toteutettuna. Näitä hetkiä kuuluu myös repsahduksiksi kutsuttavan, eikä niiltä voi välttyä. Repsahduksia tulee eniten hetkinä, jolloin voimavarat ovat vähissä tai sosiaalinen paine on suuri. Terveen ruokavalion A ja O on se, että ”repsahduksien” jälkeen palataan normaaliin syömiseen vailla omantunnontuskia. Haasteet syntyvät silloin, jos huonoa oloa aiheuttava syöminen jää päälle. Ensimmäiseksi kannattaa pohtia, onko energian ja ravintoaineiden määrä pohjimmiltaan riittävällä tasolla. Yleisin syy ylensyömiseen, ja varsinkin päälle jäävään sellaiseen on alikaloreilla oleminen ja riittämätön ravintoaineiden saanti. Mikäli tämä asia on kunnossa, saattaa syy piillä tunnepuolella. Tässä tilanteessa kannattaa hakea apua asiaan perehtyneeltä ammattilaiselta, yksin ei tarvitse sinnitellä.

”Repsahduksia” tulee kaikille, ja siksi onkin hyvä tehdä jo etukäteen selväksi, kuinka niihin suhtaudut ja miten jatkat eteenpäin. Tässä kohta salliva, joustava sekä oppimiskokemuksiin pohjautuva asenne tekee repsahduksista inhimillisiä. Jos ajatukset suuntautuvat epäonnistumisen tai tappion suuntaan, on hyvä havahtua ja korjata riittämättömyydentunnetta ruokkivaa sisäistä puhetta positiivisempaan suuntaan.

Elämäntapamuutoksissa on toimittava tiedostaen, harkiten ja johdonmukaisesti – askel askelelta edeten. Näin toivotusta käyttäytymisestä tulee pysyvää.

Huippusuositun P8-ravintovalmennuksen avulla kestäviin tuloksiin

Koetko, että sinulla on tarvetta ruokailutottumuksiesi päivittämiseen ja kestävän ruokavalion opetteluun? Siinä tapauksessa jo satoja pysyvästi kuntoon auttanut P8-ravintovalmennuksemme on sinulle oikea valinta. Valmennus on suunniteltu mahdollisimman helpoksi noudattaa, jolloin itsekuria ja motivaatiota ei juuri edes tarvita – motivaatio kasvaa valmennusten edetessä kun tunnet ja näet konkreettisia tuloksia. Epämukavuusalue on minimoitu, jotta jaksat noudattaa valmennuksen periaatteita päivästä toiseen. Ruokavalion teho perustuu ruoka-aineiden vaihteluun ja hiilihydraattimäärien pienimuotoiseen vaihteluun eri viikonpäivien välillä. Ruokavalion periaatteita noudatat helposti niin kotona kokkaillen, ravintoloissa, tien päällä kuin juhlissakin. Valmennuksesta on saatavilla omat versiot niin naisille kuin miehillekin – sekasyöjille, vegaaneille, gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota noudattaville kaikille omansa. Saat käyttöösi myös kokoelman herkullisia reseptejä inspiroimaan kokkailujasi.

Investoi tänä vuonna itseesi ja lähde mukaan 18.1.2021 starttaavaan valmennukseen. Pääset mukaan suljettuun Facebook-ryhmään, jossa osallistujat tsemppaavat toisiaan ja ravintovalmentaja vastaa henkilökohtaisesti kysymyksiisi 8 viikon ajan! Pieni vaiva, taatut tulokset.

Valmennuksen lunastat itsellesi helposti täältä:https://www.prehealth.fi/p8-ravintovalmennus

Katso valmennukseen osallistuneiden mielipiteitä ja huipputuloksia täältä:https://www.prehealth.fi/p8-asiakaskokemuksia/

 

Jätä kommentti